Die erste Jagd für alle im Team in Missouri. Nach einem erneuten Problem an Wagen 2 jagten wir am Abend noch einige Gewitter mit Böenwalze, Blitzen und Glühwürmchen :) See english summary below.

Unsere Strecke am 30.05.2017 (gesamt: 747,9 km):

Los geht’s in Liberal, wo passenderweise gegenüber unseres Motels eine Tankstelle (wichtig für Sprit und Kaffee) und ein Reifenhändler ist (wichtig für Team 2). So konnte dort gleich der Nagel im Reifen entfernt werden. Hoffen wir, dass der Wurm nun auch beim dritten Auto innerhalb von 10 Tagen raus ist.

Unser Setup erwartet uns heute im östlichen Kansas. Das bedeutet, wir haben erstmal noch ein paar Stunden Anfahrt bevor es am frühen Abend losgeht.

Als wir in Emporia ankamen, waren bereits Zellen weiter im Osten entstanden. Wir warteten nun die weiteren Entwicklungen ab, die sich bereits am Himmel andeuteten. Vorerst blieb es aber nur bei Turkey Towers.

Die spannende Frage war nun, welche Zelle das Rennen machen wird. Sobald sichtbar war, dass es wohl die 2. In der Reihe wird, fuhren wir weiter ran. Die Quellungen sahen vielversprechend aus:

Wir verfolgten die Zelle weiter nach Südosten. Strukturell wurde sie auch immer interessanter. Es folgten bereits weitere in der Linie. Im Abendlicht fanden wir noch einen Spot zum Beobachten. Im Süden entstand nun eine Linie mit frischer Böenwalze davor:

Als es dunkel wurde, fing es über den Feldern an zu leuchten. Immer mehr Glühwürmchen tauchten auf und schwirrten durch die Gegend (die kleinen grünen Striche unten im Bild). Das war schon ein imposanter Moment mit dem aufziehenden Gewitter und Donnergrollen dazu:

Auf dem Weg nach Fort Scott ins Motel hielt uns noch eine Bahnschranke auf und sorgte für den Corepunch. Außer starkem Regen war aber nicht mehr zu befürchten. Die Rückseite der Linie ging direkt in den klaren Sternenhimmel über – WOW! Und zwischen Sternenhimmel und Boden flogen wieder die Glühwürmchen vor den flackernden Towern am Himmel umher. Was für ein Abend!

Jet another day with low-key chase setup, but ironically only one of two days left where there’s at least something to chase. The forecast for the remainder of our trip is just unbearably awful with a couple more days of summerly thunderstorms rather than proper severe weather. Literally the worst case scenario for any chaser in the Plains. It’s safe to say by now that our season is over after tomorrow. It took a bit of processing, but I guess by now we have accepted our fate and are just gonna enjoy the landscape and the weather, which is of course fantastic as far as sightseeing and holidaying is concerned ;)

But today we would still have some thunderstorms with potential for minimal structure and the usual light-show. We would have to cross almost the entire state of Kansas in order to get to the area of interest, which we targeted to be Emporia/Topeka, KS. Some storms developed earlier further east, but they moved away from us too fast.

Instead we were hoping for initiation further west along the wind convergence. Arrived east of Emporia, a few elevated congestus clouds were trying hard to get going. Two of them would eventually succeed and one of them even managed to throw smaller hailstones quickly. We followed that chap, who moved rapidly southeast-wards riding along the convergence. The backside of this storm looked surprisingly nice and also, the boundary layer was obviously moist enough by now to sustain a storm base much lower than before, keeping it going in a decent fashion.

Together with a second storm that followed, we got some legitimate evening action, culminating in a storm base that appeared to rotate slowly (second storm) combined with a lightshow (first storm) that we hadn’t seen so far this year. Who would have thought that you can get that much style out of a rather unimpressive storm setup - relatively speaking.

It is easy to forget that even those setups, that we may call dynamically challenged, are thermodynamically still heavily loaded. For instance, we had 1000-1500 J/kg CAPE today which explains the spectacular lightshow that only failed to produce anvil crawlers. We all agreed that it was worth to go all the way to Missouri for a marginal risk given the outcome at the end of the day.

We found a motel back in Fort Scott back in Kansas which, to round the day off, provided us with the kind of fast WiFi that we were longing for :)

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